Търсене

Начало Оживление Расови москвичи ръмжаха край Калофер
Расови москвичи ръмжаха край Калофер
11 May 2009

 

Преди седмица в местността Паниците, на 6 км от Калофер, се проведе националният пролетен събор на клуб „Москвич - България“. Включиха се над 50 собственици на руския автомобил от Русе, Добрич, Варна, Пловдив, Стара Загора, София и населените места около Калофер. Към тях се присъединиха осем вартбурга, един трабант и едно жигули. В сбирката взеха участие и четирима разградчани – първи тръгнаха рокерът-ветеран Емил Чанков, който в последния момент вместо москвича си подкара „Опел“-комби и Пеньо Костадинов с „Москвич 21412“.




11_05_2009_moskvi4.jpgВ събота към тях се присъединиха Васил Йорданов с тунингован „Москвич 2138“, а живеещият във Варна разградчанин Симеон Симеонов пристигна от морската столица с „Москвич 2140“.

До поляната край бивака се стигаше по асфалтиран път с много дупки - истинско изпитание за шофьорите на москвичите с лети джанти да карат на зиг-заг километри наред. За разлика от тях, машините с железни джанти пердашеха на висока скорост. Другото изпитание беше преминаването на планинска рекичка. Имаше машини, които закъсваха по средата и се налагаше собствениците да запретват крачоли, да отварят капаци и подсушават филтри и джаджи на ел.системите на двигателите.

На поляната колите бяха подредени в редица. Някои от мъжете запалваха барбекютата, други опъваха маси покрай палатките, върху които се подреждаха салати, мезета и прилежащите им питиета за задължителния вечерен купон. Други обикаляха на групи и детайлно разглеждаха подредените москвичи, различни не само по цветове, но по модели и година на производство. С най-стария „Москвич 408“, производство 1966 г., беше дошъл Антон Каракалев от Казанлък. И друг син „Москвич 412“ се набиваше на очи. Той беше собственост на варналията Атанас Василев. Не остана незабелязан и зеленият „Москвич 2140“ на братята Васил и Тодор Георгиеви от Пловдив. И имаше защо. Този тунингован звяр имаше допълнително монтирана всмукателно- горивна система на „Форд Сиера“, 5-степенна скоростна кутия на „БМВ“, включително и вграден компютър за промяна на настройките на автомобила и то в движение. Братята Георгиеви заявиха за „Екип 7“, че москвичът им вдига спокойно 190 км.

Силно впечатление правеше тунингът на синия „Москвич 2140“ на 23-годишния кюстендилец Илчо Илиев. Тук ще прибавим, че и тунингованият „Москвич 2138“ на разградчанина Васил Йорданов също не беше подминат от никого заради предния тунинг, интериора на арматурното табло, летите джанти и мощността на аудиоуредбата. Васката не беше оставен на мира, все някой го разпитваше и той току отваряше капаците да показва на любопитните какво е барнал по колата.

От вартбурзите най-силно впечатление правеше тунингована машина от Стара Загора. Тук кадровият войник от Хасково Шишманов на полеви условия направи демонстрация как се центрова двигател на двутактова източногерманска антика.

11_05_2009_moskvi41.jpgКакто и на предишни събори, така и сега, собствениците на москвичи размениха помежду си употребявани и излишни авточасти.

За да е светло вечерта, в лагера работеха два генератора, пари за горивото бяха събрани на място. Специални вечерни шоупрограми за двете вечери нямаше. Но музика за душата на високи децибели имаше до заранта. Пултът с усилвателите бе в багажник на „Москвич 412“. А музикалните желания изпълняваше водещият на интернет радио „Москвич“ Павел Янков. Най-много музикални пожелания в съботния 2 май бяха отправяни към рожденика Емил Чанков от Разград, стигнал до 43, както и за Павел Янков, който навърши 21 години.

Много любопитно бе, че денят завършваше задължително с изслужване на българския и руския химн.

Съборът имаше и много богата културна програма. През трите дни всички колективно посетиха къщите-музеи на Христо Ботев в Калофер, Васил Левски в Карлово и на Иван Вазов в Сопот. Към това ще прибавим и храм-паметника Шипка.

На галавечерта организаторите връчиха грамоти за: най-достойно представяне на събора, най-яко реставриран москвич, за ретро надпис на колата, най-икономичен москвич, за кола с най-много екстри. Награди имаше най-възрастния участник - 50-годишният Емил Кременски, и най-младият - Васил Стоименов, на 17 години. Между получилите грамоти бяха и двамата разградчани Пеньо Костадинов - за най-добре изглеждащ москвич с предно предаване. А Васил Йорданов за метаморфозата – монтиран двигател от „Москвич 2138“ на „Москвич 2140“. Грамота от групата на вартбурзите получи кадровият войник Шишманов. Център на внимание бяха двама търновлии със секс надписи на фланелките. Единият от тях - Никола Драгомонов, дори спечели надпиването с бира.

В неделята, заради няколкото дни престой и падналия дъжд, имаше москвичи, които не можаха да запалят веднага. Тогава се наложи да бъдат бутани из поляната. Край Шейново групата коли се разпръсна, всяка в своята посока към дома. И с надеждата отново да се видят на морето през юли.

 

Венко ВЕНКОВ


11_05_2009_ivan_nedqlkov.jpgИван НЕДЯЛКОВ, един от организаторите на събора:

Разградчани са много корави пичове


Какво е мнението Ви за събора?

Изключително съм доволен. Лично аз не успях да преброя всички, тъй като едни идват, други си тръгват, но във всички случай видяхме над 50 коли.


Между москвичите имаше доста стегнати и тунинговани...

Супер. Смятам, че собствениците на тази марка ще продължат и вбъдеще да ги усъвършенстват и поддържат. Тук влиза и реставрацията.


Как оценявате разградското участие?

Разградчани са много корави пичове. Аз познавам и други разградчани извън клуб „Москвич“. Само хубави неща за тях мога да кажа. Например за Васко, когото видях за първи път, има москвич голям звяр. А сега с този тунинг не мога да го позная.


Какво ще кажете на тези, които не дойдоха сега?

Много изпуснаха. Но ги чакаме на следващия събор край морето.