Търсене

Начало Оживление Разградчанин с кола като на Луи дьо Финес
Разградчанин с кола като на Луи дьо Финес
20 October 2008

 

За колекционерите на ретроавтомобили 7 октомври е велика дата. Тогава се навършиха точно 60 години от представянето на легендарния модел „Ситроен 2CV“ на автомобилния салон в Париж. Приятният малък френски автомобил е проектиран още през 1939 година от Андре Льофевр и екипа му. Но избухването на Втората световна война го принуждава да скрие, а после и унищожи изработените 250 прототипа.

 

20_10_2008_sitroen1.jpg20_10_2008_dimitur_savov.jpg На 7 октомври 1948 година колата вече прави силно впечатление на автосалона във френската столица. През 1951 г. вече са произведени и продадени над 20 000 броя. Французите галено наричат миниавтомобила „гардеробчето“ заради малките му размери и способността да побира какво ли не на задната седалка. Става любим на жените във Франция. При завръщането на Де Гол на власт през 1958 г., той е един от символите на петата френска република.

До падането на тоталитарния режим можехме само да се радваме и любуваме на „Ситроен 2CV“ от комедийните филми на знаменития Луи дьо Финес, в които предимно монахини го караха като на рали.

Един от градовете в България, където можеш не само да видиш, но и да пипнеш и седнеш в легендарното „гардеробче“ е Разград. Ситроенче от този модел в синьо и бяло притежава 44-годишният Димитър Савов. Собственикът на това ретробижу се съгласи да го покаже за читателите на вестника и да разкаже подробности за него. През 1995 г. Савов вижда в централен вестник обява за продажба на „Ситроен 2CV“.А мечтата на разградчанина била да си купи возило с антикварна стойност.

20_10_2008_sitroen2.jpg И така Димитър се свързал по телефона с продавача и още на следващия ден му пратил договорените 1500 дойче марки. Меракът му бил толкова голям, че дори не си направил труда да огледа количката. След няколко дни в мразовития януари, заедно със сина на бай Бехчет от зоопарка, той тръгнал за столицата. След като уредили прехвърлянето, нашенците поели обратно. Оказало се, че внесеният от Германия ситроен е в добро състояние и по данни на продавачаq собственикът там бил студент. На излизане от София силният вятър скъсал гюрлюка, направен от текстил. Разградчаните опънали веднага одеялото, което предвидливо взели със себе си и след пет часа се прибрали. През цялото време по пътя „събирали“ очите на шофьорите.

В дома си Димитър Савов само пипнал тук-там по ходовата част и спирачките и подменил гюрлюка с нов, кожен. И така вече над 30 000 км той няма проблем по пътя.

„Ситроен 2CV“ е с двуцилиндров двигател и въздушно охлаждане. Скоростната кутия е четиристепенна, а лостът е разположен ниско долу вдясно на волана. Достига до 65 км/ч. с консумация 4.5 л/100 км. Иначе може да достигне и 115 км/ч. Арматурното табло има километраж, датчици за бензина и състоянието на акумулаторната батерия. Най-отляво има врътка за регулиране нагоре и надолу на фаровете. Стъклата на предните врати са две, като долното при отваряне отива нагоре. Колата е с 4 врати, които като седалките се махат лесно при нужда. Предните калници са така направени, че да се адаптират към всякакъв терен. Гумите са на „Мишлен“ и са специални за този автомобил, които можеш да намериш само по заявка и то от Франция. А окачването на всяко колело е самостоятелно, което създава повече комфорт на пътниците.

В заключение Димитър Савов каза: „Не смятам да го продавам. Още преди години ми предлагаха 6000 германски марки, което е три пъти повече от сумата, която платих за него. Тогава съпругата ми Божанка каза да не го продаваме, за да не съжалявам един ден. Послушах я и не сбърках. Иначе почти всяка година преди летния сезон хотелиери по морето идват и ми предлагат добри пари за колата. Аз обаче все отказвам. Дажe имам намерение да я карам, живот и здраве, колкото се може повече. Затова се запасих с още един оригинален двигател. Колата я кара и жена ми. Засега двете ни дъщери не проявяват интерес, но знае ли човек – след време може да се запалят. Сега младите, които вече успяха да видят излъчваните наскоро филми на Луи дьо Финес, като ми видят с колата, я сочат като колата на монахините. Нямам желание да участвам в различните ретропаради, въпреки че съм имал много такива предложения. Аз съм доволен само от факта, че сбъднах мечтата си.

 

Венко ВЕНКОВ

П.П. Освен на „Ситроен 2CV“, Димитър Савов е единственият разградчанин, който притежаваше и първия български спортен автомобил „София“, за което вече писахме. Уникалната кола беше подарък за абитуриентския бал на дъщеря му.