Търсене

Начало Новини Има ли въобще Комисия за защита на потребителите и кого защитава тя?
Има ли въобще Комисия за защита на потребителите и кого защитава тя?
23 January 2008

На пълен абсурд се натъкнахме при опитите си да подплатим с факти информация за дейността на Комисията за защита на потребителите в Разград, отчетена за миналата година. Шефката на звеното в областния център Албена Ташева отказа да бъде снимана, защото такива били „указанията от София“?! Вместо да популяризират дейността си и да се покажат пред потребителите, за да знаят те на свой ред кога, къде и към кого могат да се обърнат с оплаквания, т.нар. им защитници се крият. От кого, не е ясно. Едва ли е от съображения за сигурност. Апропо, хората които работят в служба „Сигурност“ и другите цивилни звена на полицията, по-лесно могат да бъдат идентифицирани. Макар при тях наистина да се налага секретност.
 

След като стана ясно, че лицата на хората от комисията са тайна, оказа се, че тайна са и имената на фирмите и търговците, санкционирани от тях. Така възникна и въпросът кого всъщност защитава въпросната комисия и колко й е коефициентът на полезна дейност /КПД/. След като дори не съобщава от кого да се пазим. Сухият отчет, който получихме, е пълен с цифри, но е лишен от всякаква конкретика. Полезна информация от него потребителите не могат да получат, той показва единствено колко „много“ работа е свършила комисията през изтеклата година. След значителни съкращения той звучи така:
„567 проверки на търговски и туристически обекти са извършили през миналата година служителите на Комисията за защита на потребителите в Разград. Съставени са 81 акта за административни нарушения, като 17 от тях са по Закона за туризма, а останалите – по Закона за защита на потребителите. 50 са направените през 2007 г. проверки за разкриване и предотвратяване реализацията на опасни за живота и здравето на хората стоки. При тях са открити и изтеглени от пазара вредни биберони-залъгалки и нехранителни стоки, имитиращи плодове. Подадените за миналата година жалби от граждани са 45, най-голямата част от тях – 13, са за мобилни телефони. Останалите са за храни, авточасти, мебели, бяла техника и облекло. По внесените жалби са извършени 29 проверки, съставени са 17 акта, като в полза на потребителите са удовлетворени 19 от тях. В комисията са постъпили и сигнали за необявяване на продажна цена, неиздаване на касов бон и невярна информация на етикета“.

Мила КЮЛЮМОВА